mandag 7. mars 2011

Masaier.. og andre

Sjøl om jeg liker å kalle meg naturfotograf betyr ikke det at jeg ikke tar andre typer bilder også. Vi møtte mange flotte mennesker på vår reise i tanzania, og jeg liker portretter, og fikk tatt noen på turen. Jeg har lyst til å dele noen av disse bildene med dere. En må tenke seg om og vise respekt for at ikke alle liker å få et langt hvitt objektiv stukket oppunder nesa! Men som regel blir det ei råd, spesielt hvis en betaler en liten slant. Først et knippe portretter tatt på gata i byen Moshi.


Far og datter. De sydde og reparerte kær på gata med ei enkel pedaldrevet symaskin av kinesisk opprinnelse.
Denne fyren ble ettrhvert nokså ubehagelig da vi ikke var interessert i å handle med ham, men voldsomt blid til å begynne med! Tror han hadde røkt noe han ikke helt tålte..
Heksedoktor som solgte medisiner mot det meste!  
Vi var på besøk i en masailandsby der vi sto fritt til å fotografere. Men det var tydelig at ikke alle satte like stor pris på det allikevel. Her er det både farger og svart/hvitt i skjønn blanding. Alt ettersom jeg synes kler bildene best.
Oppvisning med sang og dans!
Real ørepynt!
Og tilslutt en gjeng som jeg traff på siste dagen som var på vannhenting:


4 kommentarer:

  1. Her er det veldig mye fortelling i hvert eneste bilde. Jeg har vært innom her minst 6 ganger siden du la ut disse, og blir sittende å se på bildene og tenke litt (med det vesle jeg har å tenke med altså...)
    Jeg synes du jevnt over har fått til bilder med mye god nærhet og sjel. Det er en herlig naturlig fremtoning hos de portretterte, og dagslyset fungerer utmerket som lyssetting og er med på å skape det naturlige uttrykket.
    Knallbra Jan.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en hyggelig og gjennomtenkt kommentar Jørn! Setter pris på at du tar deg tid!

    SvarSlett
  3. Veldig fine og utrykksfulle portretter, og topp utført! Bra!

    SvarSlett
  4. Flotte portretter Jan. Mange naturlige ansiktsuttrykk, som gir rom for tanker. Både sort-hvitt, lyset og rolige bakgrunner er med å heve portrettene.

    SvarSlett