torsdag 2. desember 2010

Frisk dag på Femund.

Dette blir enda et blogginnlegg med skøyting som tema, men det blir det siste denne vinteren. Jeg lover! Trur eg..
Femunden la seg tidlig i år. Den var nok isdekt allerede på mandag, den 30. november. Det er ikke så ofte den legger seg på november. Men det var ikke så uventet med den kulda som har vært lenge. Med det flotte været som var meldt i dag også, ble fristelsen for stor. Hadde noen avspaseringstimer som jeg benyttet meg av, kona hadde fri, så da var valget enkelt. Etter ei natt med en temperatur ned mot -30 drøyde vi det til ved 11-tida før vi dro ut på isen ved Tjønnodden sørvest for Elgå. Da var det ikke mer enn -24. Det er ikke noe problem hvis en kler seg riktig. Vi skøytet sammen med et par svenske venner, Arvid og Tore. Mye rimfrost og lave temperaturer gjorde at det gled ikke som best, men det var grei is allikevel. Istykkelsen lå på ca 7 cm for det meste, bare et lite stykke fant vi et tynnere parti på ca 4 cm. Vi skøytet oss nedover til den fraflyttede gården Storbekken, en snau mils vei sørover før vi snudde og forlot isen idet sola gikk ned. For en herlig dag vi hadde!

Runder Tjønnodden på vei mot sør


Arvid og Sålekinna



Et tykt lag med rimfrost dekket hele sjøen

 Videoen viser Ann og Arvid idet vi kommer fram til Storbekken

5 kommentarer:

  1. Ser helt fantastisk ut, dager som dette må man bare ta vare på. Ser herlig ut å med de store urørte flatene og for en natur dere har å boltre dere i. Fine bilder!Og jeg ser gjerne flere blogginnlegg med skøyer og is som tema:-)

    Mvh Henrik

    SvarSlett
  2. Utrolig fine bilder. Som osloboer er det ikke ofte en ser slike forhold, og med min interesse for foto må jeg bare si godt jobbet! Må nesten vurdere å kjøpe skøyter for å ta meg en tur ut på isen.

    mvh
    Ole Georg

    SvarSlett
  3. Må visst kjøpe meg skøyter. Dette ser helt herlig ut. Men nå regner jeg med at snøen har tatt skøytemulighetene for denne sesongen ?

    SvarSlett
  4. Härliga vinterbilder! En sån dag är det verkligen underbart att åka långfärdsskridskor!

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelige kommentarer!Det har nesten ikke kommet snø de siste dagene her Rolf, så det går nok an å skøyte noen dager til. Men det er derimot et tykt teppe av rim på isen, og nå etterhvert i skogen også. Nydelig er det hvertfall!

    SvarSlett